SLIDER

על מדף הספרים שלי: על "עץ או פלי", על "אומנות הבריחה" ועל "מבוך הרוחות" החלק השני

על מדף הספרים
על מדף הספרים שלי הפעם: "עץ או פלי" של ג'פרי ארצ'ר שזכה להיות אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי בתקופה האחרונה, "אמנות הבריחה" של בראד מלצר, מותחן מצויי וסוחף, והחלק השני של "מבוך הרוחות" של קרלוס רואיס סאפון שהצליח להפתיע ובגדול!

"עץ או פלי" מאת ג'פרי ארצ'ר הוא רומן היסטורי בסגנון של "דלתות מסתובבות" ושאלת ה-"מה אם?".
ביקורת ספר עץ או פלי
החלק ההיסטורי כאן הוא המבט מקרוב על מה שקרה ברוסיה, ארצות הברית ואנגליה משנות השבעים ועד שנות האלפיים, כאשר העלילה נפתחת עם הסיפור של הגיבור הראשי, אלכסנדר קרפנקו בן ה-16 שחי עם משפחתו בלנינגרד בתקופת הקומוניזם ברוסיה. ארצ'

ר מתאר כאן את הימים החשוכים של רוסיה שבה אנשי הקג"ב נמצאים בכל מקום, כולל החבר הטוב של אלכסנדר קרפנקו, ודואגים להלשין אם או בלי סיבה על כל אלו שלא פועלים כראוי וכך גם מנתגדים למשטר. כך קורה שאביו של קרפנקו, שהיה מנהל הנמל של לנינגרד ופעל להקמת וועד עובדים, נהרג בתאונה עבודה מצערת שככל הנראה הייתה רצח שהוזמן על ידי הקג"ב. כשמתאוששים מהאבל, אלכסנדר ואמו מבינים שגם הם ככל הנראה נמצאים על הכוונת ולכן בעזרת בן משפחה מחליטים להימלט מרוסיה באחת מהאוניות שיוצאות להוביל סחורות לחו"ל. בנמל עוגנות שתי אוניות ואחת מהן תגיע לארצות הברית והשניה לאנגליה, העניין הוא שלא יודעים מי מהן תגיע לאן ומטילים מטבע. כאן העלילה מתפצלת לשתיים וארצ'ר בונה שני עולמות מקבילים כאשר באחד מהם אלכס קרפנו ואמו מגיעים לבוסטון בארצות הברית ובשני סשה קרפנקו ואמו מגיעים ללונדון.
המלצות על ספרים
החלוקה הזאת מרתקת כי הכל מתרחש במקביל, כולל המחשבות על מה שהיה קורה אילו היו עולים לאוניה השניה. במהלך הקריאה כל פעם חשבתי שסיפור חייו של קרפנקו הוא אופטימי: בשני המקרים הוא מצטיין בלימודים, מתאהב באשה יפיפיה ונולדים לו ילדים, מפתח קריירה מצליחה בעסקים ובפוליטיקה ומתגבר על כל המכשולים. נראה שההימלטות מברית המועצות עשתה לו טוב, אבל עם זאת תמיד קיים בו הגעגוע למולדת והדאגה לעתיד המדינה ותושביה. בסופו של דבר שני הגיבורים משתי המדינות מגיעים לאותה החלטה הגורלית של חזרה למולדת וניסיון לשבור את המוסכמות ולשנות את המצב שם. הסוף של הספר מטלטל כמובטח וכולל גם את הופעתו של חבר הילדות של קרפקנו שבשניה שנפל לי האסימון במי מדובר נשמטה לי הלסת. "עץ או פלי" הוא לא רק ספר סוחף ומעורר מחשבה. בתור ילידת רוסיה ואחת שבילתה את הילדות בברית המועצות של שנות השמונים, לי זה עשה צביתה בלב וגם צער על כך שרוסיה של היום היא אמנם מדינה מודרנית, אבל הרבה דברים מהעבר "החשוך" שלה עדיין חיים וקיימים שם.

"אומנות הבריחה" של בראד מלצר הוא מותחן שמבטיח להיות סוחף וגם מקיים זאת.
המלצות על ספרי מתח
"מי היא נולה בראון? נולה היא תעלומה. נולה היא צרות. נולה אמורה להיות מתה".
נולה בראון היא אחת הדמויות הראשיות של הספר, היא אמנית בצבא האמריקאי שמצטרפת לכוחות הלוחמים ומציירת זירות קרב שונות כדי שיפיקו מכך לקחים בעתיד. התפקיד הזה אינו המצאה של הסופר, אלא אחד התפקידים הנדירים שיש שדורש להבין מצבים מורכבים ומידע עשיר בנתונים, ולהציג אותם בצורה יצירתית וויזואלית. על האמן לתרגם תחושות, עמדות, תובנות ומצבים, לתצוגה אומנותית. 

נולה ממש טובה בתפקיד שלה, אבל יום אחד היא רואה משהו שלא הייתה אמורה לראות. הספר נפתח בסצנה של המראת מטוס צבאי קטן ממדינת אלסקה ועליו שבעה נוסעים, שלאחר ההמראה מתחיל לרעוד ובסופו של דבר מתרסק. מי שנחשבה וכביכול זוהתה כנולה בראון, כתבה את מילותיה האחרונות על פתק ובלעה אותו. כאן אנחנו פוגשים את הדמות הראשית הנוספת, ג'ים "זיג" זיגרובסקי, שעובד בחדר המתים בבסיס חיל האוויר ותפקידו הוא להביא למנוחת עולמים את אלו שנפלו בעת ביצוע המשימות הצבאיות. זיג מכיר את נולה, כי הייתה חברת הילדות של בתו, לכן שהגופה מגיעה לשולחן חדר המתים, הוא מתחיל להבין שמשהו כאן לא בסדר ולאט לאט מגלה שלמעשה נולה בחיים. העניין לא נותן לזיג מנוח והוא מתחיל לחקור את המקרה, תוך כדי שהוא נחשף לגודל המזימה ולבעלי התפקידים המעורבים בעניין. 
המלצות על ספרי מתח
במקביל לעלילה המרכזית של זיג ונולה המנסים לגלות את האמת מאחורי ניסיון החיסול שלה, יש כאן קו עלילה נוסף שמספר על שנות הילדות של נולה מגיל שבע ועד לנקודה שבה באופן מפתיע שני הסיפורים מצטלבים בנקודה אחת. נולה בראון, היא בעלת קווי דמיון רבים עם אליזבת סלנדר מ"הנערה עם קעקוע הדרכון": מסוגרת ומסתורית, חזקה, יוצאת דופן, חיה בעולם משלה ולא תקשורתית במיוחד, אבל מצד שני בעלת לב טוב ונפש פגועה שמסתתרים תחת החזות הקשוחה והאפלה. 

הספר נקרא בקצב גבוה והפרקים הם די קצרים, כמו חוליות קטנות ברצף האירועים שמתואר בסדר מופתי. היה קל מאוד להיסחף לתוך הקריאה ומאחר ואני קוראת לפני השינה, היו כמה לילות בהן קיצרתי את שינת הלילה שלי בשעה או שעתיים כי כל פעם אמרתי "עוד פרק וזהו". מדובר במתוחן מהסוג הקלאסי, שמצליח להחזיק את הקורא במתח ובציפיה לגלות לאט לאט את האמת.  

החלק הראשון של "מבוך הרוחות" מאת קרלוס רואיס סאפון השאיר אותי מבולבלת כי היה גדוש בהמון פרטים וגם נגמר ב"המשך יבוא" די מרגיז. מצד שני כן נשארה לי הציפיה להמשך ולא יכולתי להניח לעניין עד שיהיה בידי החלק השני. 
מבוך הרוחות חלק 2
כשהתחלתי לקרוא את הספר השני כבר לא ממש זכרתי את הראשון ולא את פרטי הפרטים של העלילה, אלא באופן חלקי וכללי בלבד. אחרי בערך 80 עמודים ראשונים כבר התחלתי להתייאש ולשקול לוותר על כל העניין כי ההקדמה הייתה משעממת וללא כל התקדמות ועניין. אחרי כל פרק המשכתי עוד קצת ועוד קצת, כי אחד הדברים שאני הכי פחות אוהבת לעשות זה להפסיק את הקריאה באמצע, עניין שבאופן כללי דורש מבחינתי עבודה כי אם לא הולך אז לא קרה כלום. אני זוכרת את הרגע הזה בערך ברבע הספר שאמרתי את המשפט "וואו, יש כאן מהפך!", אחרי שהחלק השני של "מבוך הרוחות" הפך משיעמום מוחלט לסיפור מותח מהסוג שקשה להניח בצד וללכת לישון. 
מבוך הרוחות חלק 2 ביקורת המלצות
לצד החקירה של היעלמותו של מאוריסיו וואלס שמנהלים אליסיה גריס והשוטר ורגאס עוד מהספר הראשון, יש כאן את העלילות המשניות שלא פחות מעניינות. הראשונה היא סיפורה של אמו של דניאל סמפרה, הגיבור הראשי של ארבעת הספרים של סאפון, שמתחיל כאשר באופן מקרי מגיע לידי אליסיה היומן של איזבלה סמפרה שכתבה זמן קצר לפני מותה ובו וידוי מרחיק לכת שחושף סודות. השניה היא סיפורו של דויד מרטין, הסופר האפל שנחפשנו אליו בספר "משחקו של מלך". והשלישית היא סגירת המעגל בין אליסיה לבין פרמין, חברו הטוב של דניאל סמפרה. וכל זה רק על קצה המזלג. סאפון מפתח ומגלה את כל הסיפורים האלו בצורה מופלאה וקשה להאמין שמישהו יכול לעשות זאת כמוהו. מי שקרא את הכל הספרים שבסדרה, האחרון ללא ספק הוא השיא ומגלה תשובות לכל השאלות וככל שניחנתם בזכרון טוב יותר לפרטים הקטנים, כך תהנו ממנו יותר. בסוף הספר מחכה גם סגירת המעגל הגדולה, כאשר חוליאן סמפרה, הבן של דניאל, כותב ספר הודות משפחתו ונעזר באחד הסופרים המסתוריים והמוכשרים שחוזר אלינו הישר מ"צלה של הרוח". עוד דבר שיפה בספר הזה, שלמרות ומדובר בחלק השני וגם בספר האחרון בסדרה, אפשר לדעתי לקרוא אותו כספר עצמאי ועדיין להינות ממנו מאוד. 

אסכם את "מבוך הרוחות" בכך שהסבלנות משתלמת בסופו של דבר ובמידה ותבחרו לקרוא את הסדרה, לכו על שני החלקים ברצף, הראשון ידרוש קצת סבלנות אבל השני, הו השני, הוא יוציא לכם את ה"וואו" לא מעט פעמים.

שתפו אותי ואת הקוראים גם בהמלצות הספרים שלכם כי אין דבר מהנה יותר מלגלות ספר מעניין ומוצלח!

אין תגובות

הוסף רשומת תגובה

© Stars of Alex • Theme by Maira G.