SLIDER

על מדף הספרים שלי: על הסוד של כרתים, על מעלליו של רווק והחיים של נוער

ספרות קריאה ביקורת
על מדף הספרים שלי היום, שלושה ספרים שסיימתי בתקופה האחרונה ורציתי לחלוק איתכן את המסקנות והמחשבות שלי עליהם.

את "אביר בן זונה" של אביב גבע הכרתי דרך האינסטגרם ובגלל הסקרנות וגם בגלל החיבה הגדולה שלי ליצירות של סופרים בתחילת דרכם, רכשתי אותו.
המלצות קריאה
אזהיר מראש, שכל מי שקשה לה עם שפה בוטה (ואני מתכוונת למנה טובה של קללות עסיסיות) ועם תיאורים של סצנות מין חייבת להתרחק מהספר הזה. מעבר לכך, מדובר בעלילה מעניינת, שמתובלת במנה קדושה של ציניות טובה וגם לא מעט קטעים קצת יותר פילוסופיים של השקפת העולם של הגיבור הראשי (ואולי בכלל של הסופר עצמו) ודעותיו על נושאים שונים כמו יחסים, דת ואלוהים ואחרים. כשהתחלתי לקרוא הספר הרגיש לי קצת מבולגנת מידי, התאמצתי למצוא קשר בין הפרקים כי כל אחד מהם לקח אותי לתקופה אחרת ולדמויות שונות, אבל לאט לאט נוצר בה סדר מסויים והטוויסט בעלילה בערך בשני שליש הספר השאיר אותי פעורת פה.

הגיבור הראשי, רווק תל אביבי די סטריאוטיפי, הוא לא בדיוק הדמות השלילית כפי שמשתמע מהכותרת: "מאחורי כל בן־זונה מסתתר אביר. גם זה ששיחק בכן, זה שלא התקשר למחרת, גם הוא בסופו של יום רוצה אהבה. איך אני יודע את כל זה? כי אני זה הוא". בין שורות הספר הרווקים והרווקות ימצאו לא מעט קטעים שיוכלו להזדהות איתם וגם מי שנמצא בזוגיות יוכל להיזכר בימים ההם, כשתקראו על מציאות הדייטים, על היחס לזוגיות, היחסים והסקס והרגשות של בחור רווק ממוצע בעיר הגדולה, שמדבר על כך באופן הכי גלוי ובועט, ללא מסכות. 

ההימור שלי הוא כזה: או שממש תאהבו את הספר הזה או שממש לא תבינו על מה ההייפ ובעיני זה קצת תלוי עד כמה תהיו עם ראש פתוח כשתגשו לקרוא אותו. הספר כתוב בצורה נפלאה ואמנם מרשה לעצמו להיות בוטה ולדבר ללא צנזורה, אך עם זאת ממש לא שטחי ומצליח לעורר מחשבות ודיונים בנושאים שונים שהם לאו דווקא אהבה או יחסים. אני ממליצה לקרוא עוד קצת ביקורות ברשת ואם אתן נהנות לגלות סופרים חדשים ולא נרתעות מכתיבה קצת אחרת ופחות סטנדרטית, רוב הסיכויים שתתחברו לספר הזה גם. 


את הספר "האי של סופיה" של ויקטוריה היסלופ החלטתי לקרוא בהמלצתה של חברה אחרי שחזרתי מהביקור באי כרתים ובאי ספינלונגה שנמצא מול חופיו.
ביקורת ספר האי של סופיה
במבט לאחור, הלוואי והייתי קוראת את הספר לפני הביקור באי, כי זה ללא ספק היה מעצים את החוויה וגם מספק רקע היסטורי נרחב למה שהתרחש בו עד לפני 60 שנה וגם מהווה קרקע פוריה לדמיון של אותם החיים המבודדים על האי המיוחד במינו.

הספר מתאר את חזרתה לשורשים ולהיסטוריה המורכבת של משפחתה של אישה צעירה ממוצא יווני שחיה באנגליה וכך הספר לוקח אותנו שלושה דורות אחורה, לכפר פלאקה שבכרתים, ומתאר לפרטים את חיהם השלווים של סבא וסבתא רבה שלה ושתי בנותיהם, עד שיום אחד מתבשרים שהאם חולה במחלת הצרעת ועליה לעזוב לתמיד לאי המצורעים, ספינלונגה.
האי הקטן, שהיה בעבר בשליטתם של וונציאנים וגם של האימפריה העותמאנית, הפך למושבת המצורעים היוונית החל משנת 1903 עד 1957 כאשר החולה האחרון עזב את האי שעד עצם היום הזה מהווה מאין מוזיאון וזכרון לחיי החולים באותה התקופה וגם ואתר תיירותי מפורסם. מכאן למעשה מתוארים תולדותיהם של שלושה דורות של משפחות יווניות בצל מחלת הצרעת הנוראה וחשוכת המרפא שמשתוללת באירופה וגם מלחמת העולם השניה והכיבוש של יוון בידי הנאצים.

למרות ריבוי הפרטים ההיסטוריים, היסלופ הצליחה לסחוף אותי לתוך העלילה כבר בתחילת הספר ולא יכולתי לעצור עד שסיימתי אותו. היחוד שלה הוא ביכולת לשזור את תיאור חיי היומיום ושל הרגשות והרגעים ההכי אנושיים שיש יחד עם פרטים היסטוריים רבים. הספר מספק הצצה מסקרנת לתרבות ומנטליות של תושבי הכפר היווני הקטן וגם את היחס של החברה כלפי חולי הצרעת באותם הזמנים. וכמובן שהחלק המעניין ביותר הוא תיאור חיי היומיום על האי ספינלונגה המבודד וההפתפתחויות הדרמטיות הודות לאומץ של שני רופאים שהקדישו את חייהם לטיפול בחולים וגם בחיפוש של תרופה למחלה.

ממליצה בחום על "האי של סופיה", במיוחד עבור מי שאוהבת רומנים היסטוריים. הוא כתוב בצורה מדהימה ולא ישאיר אתכן אדישות.

על ההיכרות שלי עם מילותיו הקסומות של סופר הרשת "תה" כבר סיפרתי לכן בפוסט אחר על אחד הספרים האהובים עלי "על אהבה ומעשיות אחרות" (ואם פספסתן אז תקליקו כאן בהקדם!). כמובן שכשהגיעה הידיעה על יציאת הספר החדש של הסופר, דאגתי לשריין לי עותק מהמהדורה הראשונה עוד טרם יצא לחנויות (דרך פרוייקט ה-headstart שהוא פלטפורמה מדהימה עבור מי שרוצה לתמוך בסופרים בתחילת דרכם).
ביקורת ספר אליוט
אני מודה ש"אליוט" הוא לא בדיוק הספר שציפיתי לו ומבחינת התוכן והסגנון הוא שונה לגמרי מהספר הראשון וזאת הסיבה לאכזבה הקלה שחוויתי איתו. הפעם מדובר ברומן "בגודל מלא" שנותן לנו הצצה לעולמו של נער בשם אליוט ועושה זאת ממספר מימדים שונים, מאין שלוש שכבות של מציאות. מצד אחד אנחנו רואים את חיי היומיום השגרתיים שלו, בשכונה הפשוטה, בדירה קטנה בה חי עם אמו לאחר שהוריו התגרשו לפני תקופה ארוכה. מצד שני, קיימת גם מציאות נוספת שבה נמצא האלטר אגו האמיץ והאסרטיבי של אליוט המופנם והביישן, והיא מתקיימת בתוך משחק מחשב שבו אליוט הוא המנהיג המוערך של קבוצתו המשתתפת בתחרויות אסטרטגיות. השכבה השלישית נעה בין מציאות לפנטזיה וכוללת דמויות ספק אמיתיות ספק דמיוניות שמלוות את אליוט מיום היוולדותו ומתפתחות יחד איתו. השאלה אם זאת מציאות או דמיון פרוע של הגיבור בסופו של דבר נשארת פתוחה ונתונה לפירושו האישי של כל אחד מהקוראים.

אני חושבת שהספר הזה פונה בעיקר לבני נוער ומתאר מנקודות מבט שונות את הרגשות והמחשבות שלהם, את האינטרקציות שלהם עם בני הנוער האחרים וגם עם האנשים הבוגרים ואת ההתנסויות הרומנטיות הראשונות. נהניתי לקרוא אותו, אבל הוא לא הצליח לספק לי את הריגוש שלו ציפיתי. לא מצאתי בו את העומק הפילוסופי המוכר של "תה" שבא לידי ביטוי בסיפורים הקצרים, אלא פנטזיה שנע על גבול דק בין מציאות לדמיון שהחזיקה אותי במתח קל ובסופו של דבר השאירה אותי עם כמה סימני שאלה כשסיימתי לקרוא, ככל הנראה בגלל הכוונה של הסופר להשאיר את המקום לדמיון שלי לעשות את העבודה ולהשלים את סוף העלילה.

יש לכן המלצה על ספר טוב שקראתן לאחרונה? שתפו בתגובות!
אשמח גם לשמוע את דעתכן, אם הייתן רוצות לראות עוד פוסטים בסגנון הזה, שעוסקים יותר בתחביבים שלי ובדברים המעניינים שאוכל לשתף איתכן, מעבר לנושאי האיפור והטיפוח.
© Stars of Alex • Theme by Maira G.