SLIDER

על בשמים ואיך בוחרים אותם

איך בוחרים בשמים

מאז שהייתי נערה אהבתי בשמים, ובאופן דומה לאהבתי הנצחית לאיפור וללקים, גם בתחום הזה עברתי ואני עדיין עוברת דרך למידה וצבירת ידע, כך שבישום עבורי הוא כבר לא רק רכישה של עוד בושם שנורא טרנדי עכשיו, אלא תחום מרתק שבא לי לחקור על כל צדדיו ולשאוף להבין ולהעריך קומפוזיציות של בשמים. בפוסט זה אספתי המלצות לגבי בחירת הבושם הבא וגם מידע מעניין, הכל מתוך נקודת המבט והניסיון האישי שלי.

מעטים האנשים שאינם אוהבים בושם כלל, אצל הרוב תמיד יהיה ניחוח אחד "נצחי" שמזוהה איתם או כמה בודדים כאלה או אפילו אוסף שלם הכולל עשרות בקבוקים. מבלי להבין דבר במרכיבים או במבנה של פירמידת הריח או ברעיון שהיה מאחורי יצירתו, הבחירה לרוב נעשית על פי ההעדפות של האף שלנו, דפוס מסויים של משפחות ריח שאנו מתחברים אליו, זכרונות ילדות והדימויים שיצרנו לגבי ריחות מסויימים.

סקירת בשמים
אוסף הבשמים שלי, נכון להיום

בהרבה מקרים בחירת הבושם נעשית על פי הטרנדים האחרונים, אשר מגיעים מהמדיה הפרסומית, שמעבר למראה הבקבוק דואגים גם לעטוף את הבושם בסיפור שימחיש לנו איך נרגיש כאשר נתיז על עצמנו את היצירה האחרונה של אותו המותג. אם נשתמש בניחוח הזה נרגיש סקסיים ונחשקים, אם נשתמש בהוא נרגיש רעננות של מי אגם איטלקי, אם נתיז את החדש של המותג הזה נרגיש מיסתוריים ונסובב ראשים, וכך ניתן להמשיך את הרשימה עם אינספור דוגמאות למה שמשלים לנו את חוויית ניחוח הבושם עצמו עם הדימוי שהוא "מוכר", החל ממראה הבקבוק ועד המטרה לשמה נועד הניחוח הספציפי (בושם לדייט, לעבודה במשרד, לחופשה, למסיבה וכו').

צילום מתוך הגיליון של המגזין "גו סטייל"
ישנן שאלות שחוזרות על עצמן כל פעם מחדש בפורומים ובקבוצות שונות, לגבי בשמים שיגרמו לסובבים אותנו לחשוב שאנחנו סקסיות, עוצמתיות, תמימות וכו'. אני חושבת שכדאי קצת לשנות את הפרפסקטיבה ולהתייחס לבושם קודם כל כאל משהו שמעורר אצלנו את הרגש הספציפי. כפי שלבוש יפה ואיפור הם בראש ובראשונה יוצרים לנו הרגשה טובה ועל ידי כך אנו משדרים גם לסביבה את האנרגיות האלו, כך קורה גם במקרה של הבשמים והריחות. אפשר להרגיש מיליון דולר עם ג'ינס אהוב עם קרעים בברכיים וטישרט לבן ולהרגיש רעננה עם בושם בניחוח הדרים צלול, כשזה מתחיל מבפנים, תהיו בטוחות שהסובבים כבר ירגישו בכך. ויש כמובן גם עניין הטעם האישי, בכל הקשור להופעה החיצונית ובבשמים בפרט, כי אחת יכולה להרגיש הכי סקסית עם בושם פירותי מתוק, אשר מישהי אחרת תרגיש איתו כמו סוכריה על מקל וכו'. 

אני אוהבת את הבשמי המותגים הנמכרים כיום בפארמים, ועל מנת למצוא בושם נפלא, עמיד ואיכותי בימינו לא צריך ללכת רחוק. ישנו היצע עצום גם של ניחוחות וגם של מחירים, כך שאם המטרה היא להריח טוב אז הפתרון נמצא במרחק מספר צעדים מהחנות הקרובה. הבעיה העיקרית שלי איתם היא הסגנון שאני מגדירה כלא מסתכן, ניחוחות שמטרתם העיקרית להיות לרבי מכר ולמצוא חן בעיני קהל רחב ככל הניתן. מצד אחד, מקבלים כאן ניחוחות נעימים ועשויים בטוב טעם, מצד שני ככל שעובר הזמן לא ממש רואים שום חידוש מעניין, מעבר לשלל הגרסאות העונתיות לרבי המכר שכולם כבר מכירים וניסו. כך יוצא שכאשר כבר בא לי להתחדש ואני מגיעה לחנות, אמצא בשמים בודדים שבאמת מעוררים עניין וסקרנות, מתוך המדפים האינסופיים של בקבוקים. 

בתחילת שנות האלפיים, כאשר מותגי הבישום הגדולים והמוכרים היו במיתון מסויים מבחינת הרעיונות והחידושים, התחילו להופיע מותגי נישה שסיפקו את הריגוש הנחוץ והעזו יותר בבחירת הניחוחות. כשמדברים על "נישה" מדובר במותגי בישום קטנים יותר, בהשוואה לקנה המידה של המיינסטרים, היוצרים קונספט מיוחד החל מבקבוק מיוחד והאריזה ועד הניחוחות שמיועדים לקהל מצומצם יותר של לקוחות שמחפשים את השונה והמיוחד בבושם שלהם. בשמים אלו לרוב יקרים יותר, במקרים מסויימים אף הרבה יותר, אבל בסגמנט הזה ניתן בהחלט למצוא את היצירות של ממש וגם את החוויה של הקונספט שמסביב. היום בשמי הנישה הם האופציה המועדפת עבורי, כי במקום לרכוש 2-3 בקבוקי בושם בפארם, אני רוכשת בושם אחד מיוחד שגם לא אריח כמעט על אף אחד אחר. את מותגי הנישה כמעט ולא ניתן למצוא בפארמים. 

בגלל המבחר העצום של המותגים והניחוחות, ישנה גם נטיה להיצמד למותג מסויים אשר מעורר בנו עניין מיוחד או כאשר התחברנו במיוחד לאחד הבשמים מתוך המבחר שהוא מציע ואנו רוצים ללכת על בטוח. לדוגמא, אם אני מאוד אוהבת את ליין האופנה של גוצ'י כך גובר הסיכוי שבבחירת הבושם החיבה הזאת תוביל אותי גם למדף עם הבשמים של המותג, בין היתר גם בגלל העניין השיווקי שיוצר לי את התמונה השלמה בראש, כי במובן מסויים גם את הבושם שלנו אנו "לובשים". או למשל אם פעם רכשתי בושם של לנוון ומאוד אהבתי אותו, אמשיך לבדוק מידי פעם מה חדש אצלם ואם יש עוד כאלה שאוהב. לפעמים זה מצליח ולפעמים פחות. בדוגמא שלי עם לנוון, מאז "Eclat d'Arpege" התאכזבתי כל פעם מחדש עד שהפסקתי לבדוק בכלל, ונכון להיום לנוון חייבים להמציא את עצמם מחדש בתחום הבישום, עדיף שעה אחת קודם.

בשנים האחרונות רשת "אפריל" הרימו את הכפפה והביאו מבחר מכובד של מותגי הבישום הפופולריים והותיקים בקטגוריית הנישה, כמו Penhaligon's, L'Artisan Parfumeur, Initio Parfums, Xeroff ועוד. אחד המקומות האהובים עלי שמתמחה בבשמי נישה הוא בוטיק "אינדיבידואל" בנווה צדק, שהתחדש גם בסניפים נוספים בדרום ובצפון. חוויית הקניה כאן היא שונה, הצוות סופר מקצועי ובעל ידע, ישנו מבחר עשיר של מותגי בישום מעולים כמו Byredo, Histories de Parfums, The Different Company ועוד. עוד חנות וותיקה בתחום היא "בית הבושם" בתל אביב, חנות קטנה ומגניבה עם מבחר מכובד של בשמי Montale, Nishane, Xeroff, ועוד. בשנים האחרונות המגמה היא המעבר לבשמי נישה בתור אלטרנטיבה מיוחדת יותר ויחודית יותר לבשמים הפופולריים בפארמים. הרבה פעמים המחיר "נושך", אבל חוויית הקניה, ההשקעה בפרטים הקטנים החל מהאריזה ועד הפקק של הבקבוק, עושים את שלהם.  

בשמי נישה
בוטיק "אינדיבידואל", נווה צדק

חשוב לציין שלעניין המיתוג והמחיר אין קשר לעמידות הבושם, כי זהו עניין אינדיבידואלי שקשור גם לכימיה הטבעית של העור שלנו וגם לאיך שהאף שלנו מרגיש את הניחוח. בעניין הזה ישנו מיתוס נפוץ, על פיו אם אנחנו לא מריחים את הבושם על עצמנו ורק הסובבים מריחים אותו, סימן שהוא טוב ומתאים לנו בול. העניין הוא שהרצפטורים האחראים על חוש הריח הם יחודיים אצל כל אחד מאיתנו, לכן ישנם מרכיבי בושם מסויימים שהאף שלנו מסתגל אליהם ומפסיק להבחין בהם כאשר הם ברקע. מדובר בסוג של blind spot של האף, כפי שיש לנו גם בעיניים, לכן אין לזה שום קשר לטיב הבושם. מעבר לכך, יכול לקרות גם שאני ארגיש שמדובר בניחוח נפלא, אבל מישהו אחר שהאף שלו אינו רגיש לאחד המרכיבים של הבושם, ירגיש שמדובר בניחוח מוזר בלשון המעטה. 

לצערי בארץ לא ממש נוהגים לתת דוגמיות של בושם על פי בקשתינו וחנויות בודדות מבינות את העניין ומציעות דוגמית מקורית או דוגמית שממלאים מתוך הטסטר עצמו. בנוסף, במקרה של מותגי יוקרה ונישה, בחו"ל ניתן לרכוש ערכות היכרות עם דוגמיות, ולצערי גם השירות הזה עדיין לא הגיע לכאן. לא מזמן קרה לי מקרה די משעשע באחד הביקורים בפארם. מצאתי בושם מסקרן שהייתי רוצה לנסות עוד פעם או פעמיים בבית, על מנת להחליט סופית אם לקנות אותו. שאלתי את הדיילת אם ניתן לבקש דוגמית ועל זה היא ענתה לי שבוודאי, ניגשה לאחת המגירות ושלפה שתי דוגמיות רנדומליות של בושם. כששאלתי על הבושם הספציפי שרציתי, ענתה שלא שולחים להם כאלה ולזה אני מאמינה בנימה קלה של ערבון מוגבל.. השורה התחתונה היא שלעתים נאלצים לבקר בחנות בין פעם לפעמים על מנת לנסות את הבושם ולהגיע להחלטה. 

מתוך אוסף הדוגמיות שלי. אף אחת מהן לא קיבלתי כי רציתי לנסות ניחוח ספציפי. רובן הגיעו לשקית לאחר שרכשתי בשמים או מוצרי קוסמטיקה.

בחנות, לא כדאי להסתמך על הרושם הראשוני מהבושם, כי לרוב בעשר דקות הראשונות הוא יריח שונה מאשר בהמשך, כך שהרושם הראשוני לפעמים יכול להיות מטעה. אם בוחנים הרבה בשמים, כדאי להיעזר ב-blotter (פס הנייר שנותנים בחנות על מנת לנסות עליו ולא על העור), על מנת לסנן את אלה שלא לטעמינו. במידה ומתלבטים בין שניים, כדאי להניח אותם על מפרק כף היד וכך לבחון בצורה טובה יותר את הניחוח כאשר הוא כבר באינטראקציה עם הכימיה הטבעית של העור. במידה ומתלבטים אם לרכוש בושם אחד ספציפי, כדאי להתיז אותו במקומות שאנו רגילים לשים בהם בושם (אצלי זה על השיער, מאחורי האוזניים ועל החזה), ככה אפשר לבחון את הניחוח במהלך היום בצורה הטובה ביותר.

אם הבושם מספיק מסקרן, כדאי לתת לו צ'אנס ולנסות מספר פעמים, כי התפיסה של הניחוח יכולה להשתנות בהתאם למצב הרוח באותו היום, למזג האויר, ולעוד הרבה גורמים אחרים, כך שקורה לא מעט שבושם שפסלנו בניסיון ראשון, יכול להפתיע ולהתגלות כמעולה בהמשך. מניסיון, השיטה הזאת מוצלחת במיוחד כאשר מדובר בבשמים עם ניחוח מורכב שלוקח זמן להבין ולהתחבר אליו, ועם זאת כאלה שכולם מדברים עליהם כיצירה. אף פעם אל תבחרו בושם על ידי כך שתריחו אותו ישירות מהבקבוק. אמנם אפשר לקבל כיוון מסויים משאריות הניחוח שעל קצה הפיה, אבל זה שונה שנות אור לעומת לתת לבושם להיפתח על בלוטר נייר או על העור, מה גם שהטסטרים המוצגים על המדף הם לא חדשים, הנוזל מצטבר בתוך הפקק וגם בתוך הלחצן עצמו וכך גם הניחוח בפועל יתקבל לרוב שונה לגמרי. אותו הדבר לגבי להריח את הפקק או להתיז את הבושם לתוכו, פשוט אל תעשו את זה.

אופציה נוספת בבחירת הבושם היא להסתמך על ההמלצות ברשת כמובן, אבל יש לי כמה השגות בעניין. דבר ראשון, הרבה פעמים בתיאורים של הבשמים ברשת (ואני מתכוונת בעיקר לבלוגים ולאינסטגרם) משתמשים ברשימת "התווים" של הבסיס, הלב ותווי הפתיחה של הבושם. זהו דבר נפלא, אבל מצד שני לבן אדם שלעולם לא הריח תמצית של סיגליות או של טחב עץ האלון, זה למעשה לא אומר כלום ושום דבר. מעטים המקורות שניתן למצוא בהם את התיאור העממי יותר של ניחוח הבושם, שמיועד לאנשים שאינם מומחים בחומרי הגלם. גם התיאור של מתוק או חמוץ, בימינו לא אומר שום דבר ספציפי. השורה התחתונה היא שבמידה ובוחרים את הבושם על פי ההמלצות ברשת, כדאי קודם כל למצוא מקור טוב ואמין שבאמת יודע על מה מדובר. דבר שני, לבחור את ההמלצות של מי שיש לנו טעם דומה בבחירת הבשמים. בכל אופן, גם אם מצאתם את הבושם המושלם עבורכם "על הנייר" וכל הסימנים מראים שתאהבו אותו, לא כדאי לרכוש אותו בצורה עיוורת, אלא אם כן יש לכם מספיק ניסיון (או שאין ברירה ויש סגר בגלל מגפה עולמית ובוער לכם להתחדש בהזמנה אונליין). 

איך למצוא בושם

מקור נוסף להמון מידע על עולם הבישום הוא אתר "Fragrantica". מכורי הבישום הותיקים וודאי כבר מכירים אותו, אבל אם עדיין לא נחפשתם, כנסו לקישור. האתר קיים גם בעברית וגם באנגלית. אני רשומה באתר משנת 2009 ומתעדכנת בו על כל ההשקות החדשות של הבשמים, מוצאת בשמים מענינים שלא הכרתי על פי ההמלצות, לומדת על האנשים העומדים מאחורי המותגים השונים וגם הודות היוצרים של הניחוחות. אני ממליצה להשתמש באתר על מנת למצוא בשמים דומים לאלו שאהבתן ועל פי הטעם האישי שלכן, על מנת להתמקד בהם בחנות לאחר מכן. 

לאחרונה צלליתי לעולם הבישום קצת יותר לעומק ורכשתי לי מספר ספרים בנושא.

"בשמים, המדריך" של לוקה טורין וטניה סנצ'ז הוא ספר אייקוני, שניתן להשוות למדריך המישלן של המסעדות. טורין הוא ביופיסיקאי, חובב ומבקר בשמים ומכיר את תעשיית הבישום ברמת המולקולות. בין היתר הוא גם מעביר הרצאות שעוסקות בכל הקשור למדעי הריח, אחת המפורסמות והמתומצתות היא ב-TED ולאחרונה ישנה גם סדרת סרטוני יוטיוב בערוץ שלו, שעוסקת בהמון נושאים טכניים כמו הרצפטורים באף שקולטים את מולקולות הריח והמצאת המולקולות החדשות לתעשיית הבישום (הגיקים שבחבורה וחובבי הכימיה יהנו מההרצאות האלו עד מאוד, תקליקו כאן למעבר לערוץ). טניה סנצ'ז היא סופרת חובבת בישום, אסתטיקה ותרבות. המדריך ראה אור בשנות ה-90 ומאז יצא בשתי מהדורות נוספות. כל הספר מורכב מביקורות בשמים שנכתבו על ידי השניים, לפי סדר אלפביתי של השמות. מצאתי בו את הבשמים האהובים עלי, שנקטלו מספר פעמים עם ביקורת משעשעת לעתים. אפשר לשאוב מכאן מידע על הניחוחות, אפשר להתווכח עם הביקורות, אפשר לקבל רעיונות מה לנסות בפעם הבאה. "Perfume, The Alchemy of Scent" נכתב על ידי ז'אן קלוד הלנה, מי שעבד על יצירת בשמי הרמס. גם כאן צוללים לעולם הניחוחות ולצד הטכני של חוש הריח ויצירת הבשמים. הוא די קצר, אך מרתק. "Perfume" של נייל צ'פמן מזכיר את "המדריך לבשמים", רק שהבשמים מסודרים כאן לפי משפחות של התוו הדומיננטי (הדרים, שוקולד, תאנים וכו'). זהו ספר מפואר עם כריכה קשה ועיצוב מדליק, אך מצאתי אותו יותר דקורטיבי מאשר מועיל. 

לסיכום, בושם הוא מצב רוח בבקבוק, אנחנו לא באמת "לובשים אותו", אלא בעזרת הניחוח הנבחר יוצרים קודם כל עבור עצמנו את הביטוי הנוסף של המראה החיצוני, שהוא בלתי נראה אבל מורגש גם עבורינו וכמובן גם עבור הסובבים. ניחוחות שונים יכולים לבטא עבורינו את מצב הרוח באותו היום ולעתים גם לשנות אותו. עולם הבישום הוא עולם מרתק, שעטוף בהילה של מסתורין ורומנטיקה בכל הנוגע ליצירת הניחוח עצמו, ומצד שני מאוד תעשייתי ומערב עבודה לא ממש רומנטית של כימאים ומפעלים גדולים. בין אם בחרתן בושם "עממי" ובין אם בחרתן בושם נישה סופר נדיר, הדבר החשוב ביותר בסופו של דבר הוא ההרגשה והחוויה של שימוש בו. 

2 תגובות

  1. היי תודה על פוסט מעולה.
    רשמת שרכשת טסטרים. מהיכן ממליצה. תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי! איזה כיף לשמוע!
      עד עכשיו קניתי ערכת דוגמיות, של המותג GALIIVANT (הוא שולח לארץ רק אם יוצרים איתו קשר במיוחד, אבל מאוד שירותי). ישנם גם מותגי נישה נוספים ששולחים ערכות של דוגמיות, פשוט מחיר המשלוח גבוה.. יש גם אתרים ששולחים בקבוקוני מילוי של 1 מ"ל של בשמי יוקרה ונישה שניתן להזמין לניסיון במחיר סביר. אוכל להפנות אותך לאתרים, רק תמקדי אותי מה מעניין אותך :)

      מחק

© Stars of Alex • Theme by Maira G.