SLIDER

על מדף הספרים שלי: על כל הפחדים בעולם, על המקור וסיפורים קצרים

הפעם על מדף הספרים שלי, מותחן מוצלח במיוחד שישאיר אתכם ערים בלילה, על ההרפתקה החדשה והמותחת לא פחות של רוברט לנגדון שמעוררת המון מחשבות על דת, טכנולוגיה והעתיד של האנושות וגם הסיפורים הקצרים החדשים מאת אתגר קרת.


פיטר סוונסון - "כל הפחדים בעולם"
ספר חובה לכל חובבי המתח מאת סופר שיחסית חדש בתחום, אבל כבר הספיק להוציא ארבעה ספרים שכולם כבר זכו לפרסים והפכו לבסט סלרים ונחשב כרגע לשם החם בז'אנר ספרי המתח הפסיכולוגיים. אחרי שסיימתי לקרוא את "כל הפחדים בעולם", הרגשתי שצפיתי בסרט מתח מרתק ונשארתי עם טעם של עוד, במיוחד כשגיליתי שיצא ספר חדש "All the beautiful lies" שככל הנראה עדיין לא תורגם לעברית.
ביקורת ספר מתח סוונסון
הגיבורה הראשית, קייט פרידי, היא ככל הנראה חסרת מזל במיוחד או שיש עליה עין הרע (אפשר גם להמשיך את הרשימה), עוברת טראומה גדולה אחרי שהחבר לשעבר שלה מחפש נקמה, חוטף וכמעט רוצח אותה, אבל זה לא נגמר כאן. אחרי השיקום והטיפול שעוברת, מגיעה הצעה מבן דודה הרחוק לחילופי דירות למשך חצי שנה, כך שתהיה לה הזדמנות לבקר בפעם הראשונה בארצות הברית והוא, קורבין דל, יוכל לגור בדירתה בלונדון. הכל נראה נפלא ומפתה, במיוחד לאור ההזדמנות לשנות אוירה ולהתגבר על אירועי העבר. לרוע המזל (עין הרע כבר אמרנו?), כשקייט מגיעה לדירתו של קורבין בבוסטון היא מגלה שהשכנה ממול נמצאה מתה בדירתה ושמדובר ברצח. את השאר תצטרכו לגלות לבד, כי לא בא לי לקלקל עם ספוילרים.
כל הפחדים בעולם ביקורת
מדובר באחד מאותם הספרים שכבר מהעמודים הראשונים מכניס אותנו עמוק לתוך העלילה ולא משחרר עד הסוף, כך שסיימתי את הספר תוך פחות משבוע. הקטע המיוחד כאן הוא שמגלים מי הרוצח בערך בחצי הספר, אבל זה רק מוסיף במקרה הזה. העלילה מתוארת מזוויות המבט של כמה דמויות מרכזיות והתמונה הגדולה נרקמת ומתגלה לאט לאט, כמו פאזל, ברגע שמתגלים עוד ועוד פרטים על מה שקרה. ספר מומלץ בחום וסופר שכדאי מאוד להכיר.

עוד ספר מתח משגע שמאוד אהבתי שייך לדן בראון והוא הרביעי בסדרת רבי המכר בכיכובו של רוברט לנגדון (הקודמים: "צופן דה וינצ'י" האגדי, "הסמל האבוד" ו-"התופת"). "המקור" היה סוג של רכישה "על בטוח" ומשום מה לא היו לא ציפיות גבוהות ממנו, אולי בגלל שיש סוג של סטיגמה שספרי ההמשך (או סרטי ההמשך) הם תמיד פחות מוצלחים בהשוואה לראשון. טעיתי.
דן בראון ספר
הסיפור מתחיל מכך שאדמונד קישר, מיליונר נודע שעשה את הונו בתחום העתידנות ומחשבים, מגיע לתגלית מהפכנית שעונה על שתי שאלות מהותיות על מקור האנושות ("מאיפה באנו?") ועל התחזית המפתיעה לא פחות על העתיד הלא כל כך רחוק ("לאן אנחנו הולכים?"). התשובות על שתי השאלות האלו על מהות הקיום שלנו עלולות לערער את היסודות של כל הדתות, כי בהיותו איש מדע ואתאיסט נודע, קירש בין היתר בא להוכיח שלאלוהים אין קשר להיווצרותו של המין האנושי. באירוע מאורגן ומתוקשר שנערך במוזיאון לאומנות מודרנית, המדען עמד לחשוף את הממצאים של המחקר שלו, אבל אחרי שהכל משתבש, מחליט לנגדון לסיים את המשימה ולפרסם את התגלית של חברו הטוב.
בערך בשליש הראשון של הספר עוד קיטרתי שהסופר נודניק וההקדמה שלו לאירועים שעומדים להתרחש היא ארוכה מידי וקיוויתי שהספר כולו לא יהיה כזה. דן בראון הוא אלוף הפרטים הקטנים והרמיזות הנסתרות ואני מניחה שמכאן באה ההקדמה עמוסת המידע שמכניסה אותנו עמוק לתוך העלילה ובאה להסביר את קו המחשבה שעומד מאחורי התגלית והפילוסופיה השלמה מסביבה. האירועים והדמויות כאן יוצרים תחושה שמדובר בסיפור אמיתי והתחזיות לעתיד הלא כל כך רחוק מעוררות הרבה תהיות ומחשבות, כי לא נשמעות בדיוניות בכלל.

זהו אחד המותחנים המרתקים שקראתי בתקופה האחרונה שסיימתי בפחות משבוע מרוב שלא יכולתי להפסיק. גם אחרי שהסיפור מסתיים, אפשר לדון בנושא הקיום האנושי, האבולוציה והאלוהים והתחזיות לעתיד עוד שעות ארוכות.

אתגר קרת - "תקלה בקצה הגלקסיה"
עד שהספר המדובר לא הגיע לידי, לא הכרתי את קרת, רק את הביקורות על הספרים והשם שהולך לפניו בז'אנר הסיפורים הקצרים. על קצה המזלג, מדובר באחד הסופרים הישראלים המצליחים בעולם ומהסופרים הישראלים המתורגמים ביותר, שספריו תורגמו ל-37 שפות. מעבר לכתיבה, בין היתר של ספרי ילדים, קרת הוא גם תסריטאי, כותב שירה ומחזות, מרצה בחוג הקולנוע באוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון. "תקלה בקצה הגלקסיה" היה ספר שציפו לו אחרי 8 שנים של הפסקה מאז "פתאום דפיקה בדלת" שיצא ב-2010.
תקלה בקצה הגלקסי
אני חייבת להודות שקשה לי לכתוב על הספר הזה, כי לא התחברתי ולא ממש הבנתי על מה הבאז ולא נעים לי מהסופר המוערך. אני לא מתיימרת להיות מבקרת ספרות, לכן אם קראתן ואהבתן אשמח לנימוקים שלכן בתגובות. אצלי הספר הזה יצר בעיקר תחושה מעיקה של אפרוריות, דכדוך וחוסר אופטימיות. אני חושבת שמי שעיצב את העטיפה שלו קלע בול כי מה שאתם רואים מבחוץ, זה מה שתקבלו גם בפנים.

רוב הסיפורים הם קצרים ומתפרסים על מספר עמודים בודדים והקריאה היא קלה וזריזה, מה שיכול להתאים לאנשים שלא קוראים ספרים ורוצים להתחיל עם משהו לא כסד מידי ולא מחייב הרבה ריכוז, שניתן לקרוא בהמשכים וקצת כל פעם. חיפשתי בסיפורים האלו איזו שהיא פואנטה או מוסר השכל ולא ממש מצאתי. רובם מתארים סיטואציות מחיי היומיום כביכול, עם אלמנטים של אבסורד ואירוניה, כמו "מחר קופה", על ילד שמבקש מאבא שלו לקנות לו קופה בפיצוציה או סוג של פנטזיה כמו "הפעם הלפני אחרונה שירו אותי מתותח" (אפשר לקרוא אותו כאן). יש כאן כתיבה משובחת, הרבה דימויים מבריקים וגם הרבה אבסורד ופנטזיה. הבעיה שלי איתו היא שלרוב אין כאן נקודה בסוף הסיפור ולא פואנטה ברורה, לא השראה ולא מסר כלשהו, שאלו דברים שאני מחפשת בספרים מהסוג הזה.

שתפו בתגובות אם קראתן את הספרים שהזכרתי כאן וכמובן גם את ההמלצות שלכן לספרים שאהבתן!

אין תגובות

הוסף רשומת תגובה

© Stars of Alex • Theme by Maira G.